Фінансовий омбудсмен: хто він та коли потрібен?

Багато наших співвітчизників час від часу стикаються з конфліктними ситуаціями при користуванні кредитними послугами чи погашенні боргів. На жаль, рідко в яких випадках вдається довести свою правоту без допомоги кваліфікованих юристів. Однак, скористатись послугами фахівців може далеко не кожен, це дорого. В такому випадку варто звернутись за допомогою до фінансового омбудсмена. Хто він такий, та що входить в перелік його компетенцій?

Хто такий фінансовий омбудсмен?

Хто такий фінансовий омбудсмен?

Фінансовий омбудсмен – це незалежний експерт, основне завдання якого – примирити позичальника та кредитора. У випадку виникнення конфліктних ситуацій між двома сторонами кредитного договору, фінансовий омбудсмен вивчає деталі справи та при необхідності захищає права позичальника, тому часто його ще називають адвокатом споживача або кредитним адвокатом.

Установа фінансового омбудсмена з'явилася в Україні відносно недавно. Закон про заснування інституції був підписаний тільки 22 лютого минулого року. В перелік справ, які може вирішувати омбудсмен, належать зокрема конфліктні справи за кредитами, вартість яких от 100 тисяч гривень до 372 тисяч гривень.  

Структура установи фінансового омбудсмена

Інституція фінансового омбудсмена складається з кількох рангів, тобто має установлену структуру:

  1. Наглядова рада (представники організацій із захисту прав споживачів; організації, які репрезентують інтереси фінансових установ; регулятори фінансового ринку).

2. Фінансовий омбудсмен, тобто незалежний експерт з питання кредитних конфліктів, який обирається наглядовою радою і призначається на 4 роки. Цю посаду може займати особа, яка має вищу юридичну, економічну або іншу фінансову освіту, незаплямовану ділову репутацію та досвід роботи у правових та фінансових питання не менше 10 років.

3. Інші співробітники установи, які відповідальність за роботу, прийняття та розгляд звернення.

Що стосується фінансування, то робота інституції оплачується за рахунок зборiв для всіх фінансових установ у розмірі близько 800 гривень в місяць (розмір внеску залежить від розмірів фінансової установи, характеру діяльності та інших обставин). Крім того, подання скарги від громадян на фінансову установу також являється платним і становить близько 200 гривень (5 відсотків від прожиткового мінімуму) за одну скаргу.

Коли потрібно звертатись до фінансового омбудсмена?

Повноваження фінансового омбудсмена

В спектр повноважень та обов’язків фінансового омбудсмена входять:

  1. Досудовий розгляд спорів між надавачем фінансових послуг та споживачем.

2. Винесення рішень про необхідність підписання мирової угоди обов’язками обох сторін.

3. Сприяння укладанню мирової угоди між позичальником та кредитором.

4. Контроль над перебігом примирної процедури.

У випадку неможливості підписання мирової угоди фінансовий омбудсмен виносить правове рішення на користь потерпілої сторони.

Варто зазначити, що рішення фінансового омбудсмена підлягають обов’язковому виконанню й набувають сили з моменту спливу терміну (10 днів) протягом якого, його можливо було оскаржити в Апеляційному суді України.

Хто може звернутись до фінансового омбудсмена?

Подання скарги до фінансового омбудсмена може здійснювати виключно фізична особа у випадках, якщо сума проблемного кредиту не перевищує 100 мінімальних зарплат. Ініціювання вирішення спорів через омбудсмена зі сторони кредитора являється неможливим, такі звернення не приймаються в даній установі.

Також законодавством урегульовані й обставини, які дозволяють звертатись до інституції фінансового омбудсмена. Вони передбачають можливість подання скарги тільки після того, як споживач звернеться із запитом про вирішення спору та вказаними вимогами до надавача послуг, тобто кредитора. Якщо позичальник не отримає відповіді, яка задовольняє його вимоги, або взагалі не отримає жодного контакту протягом 30 днів, то він матиме всі законні підстави звернення до фінансового омбудсмена.  

Яку допомогу та коли може надати фінансовий омбудсмен?

Як подати скаргу до фінансового омбудсмена?

Скарга або заява про необхідність розгляду спору фінансовим омбудсменом може подаватись в довільному форматі через офіційний сайт установи або Державною поштою України.

В заяві потрібно вказати особисті дані, відомості про кредитора, інформацію про порушення кредитором пунктів кредитного договору, нарахування прихованих відсотків чи будь-які інші причини виникнення конфліктної ситуації, інформацію стосовно розміру кредитного зобов’язання та суми, яка залишилась непогашеною.

Для пришвидшення процесу варто додати до заяви копії усіх документів пов’язаних з даним спором. Також треба бути готовим, що вас можуть визвати до установи для надання оригіналів документів, тому треба заздалегідь їх приготувати. Це може бути: оригінал договору, чеки, квитанції, розписки про внесені суми, а також докази неправомірних дій кредитора, наприклад, коли кредит передано колекторам незаконно.

Процедура вирішення спору омбудсменом

Перебіг процедури вирішення спору фінансовим омбудсменом можна умовно поділити на кілька етапів:

  1. Подання скарги або заяви про порушення справи.
2. Розгляд звернення фінансовим омбудсменом або уповноваженою особою (уповноважену особу може призначити тільки сам омбудсмен), вивчення матеріалів справи та долучення усіх необхідних документів, які можуть підтвердити реальну ситуацію. Процедура повинна тривати не більше 30 календарних днів з моменту подання заяви.

3. Проведення переговорів та з’ясування можливості підписання мирової угоди. Якщо сторони погоджуються на пропозиції фінансового омбудсмена, підписується мирова угода, і справа вважається закритою.

4. Якщо котрась зі сторін не згідна з висновками та пропозиціями вирішення спору, фінансовий омбудсмен переглядає справу та приймає остаточне рішення на основі чинного законодавства у сфері ринків фінансових послуг. Після чого рішення підлягає примусовому виконанню відповідно до закону «Про виконавче провадження».

Статті

Гроші в борг: всі варіанти отримання фінансової допомоги

Економічна ситуація в нашій країні все ще залишає бажати...

Як отримати кредит онлайн без відмови?

Фінансові проблеми можуть виникнути навіть в максимально...

Арбітражний керуючий: хто він і яка його роль?

Після набуття чинності оновленого Кодексу з процедур...

Боргова яма: як швидко з неї вибратись?

На жаль, сьогоднішні реалії життя змушують багатьох...

Коментовані статті

Вчасне погашення кредиту: чому це важливо? (4)

Кожен позичальник бажає отримати кредит на вигідних умовах, які дозволять заплатити за послуги кредитора...

Як оформити кредитну карту? (3)

Сьогодні кредитна картка являється найбільш затребуваним банківським продуктом не тільки в нашій країні,...

Як розплатитись з боргами, якщо кредитів кілька? (2)

Наявність боргу може псувати не тільки фінансове становище, але й наше життя в цілому. Медики говорять,...

Антиколектори. Хто вони? Чи варто до них звертатись? (2)

Попит на колекторські послуги зараз різко збільшується. І це не дивно, адже число проблемних заборгованостей...

Додати коментар

##    ## ####  ######  ######## ########  
###   ##  ##  ##    ## ##       ##     ## 
####  ##  ##  ##       ##       ##     ## 
## ## ##  ##   ######  ######   ##     ## 
##  ####  ##        ## ##       ##     ## 
##   ###  ##  ##    ## ##       ##     ## 
##    ## ####  ######  ######## ########  

Увійдіть, щоб приховати це поле